Закордонний досвід у формуванні
теорій управління персоналом та його адаптація до умов України
Ю.
М. Рудь,
аспірант
кафедри
економіки і менеджменту ІПО Донецький національний університет економіки і
торгівлі ім. Михайла Туган-Барановського, м. Донецьк
Сучасна
система поглядів на управління персоналом сформувалася під впливом об'єктивних
змін в громадському житті. Головними чинниками змін стали науково-технічний
прогрес, концентрація наукового і виробничого потенціалу. Поза сумнівом, на
процес формування вітчизняної моделі управління персоналом значний вплив має
закордонний досвід, який необхідно найбільш повно адаптувати до економіки
України в умовах трансформації.
Незважаючи
на використання одних і тих же теорій в управлінні персоналом, авторами, яких є
в основному закордонні вчені, підходи в Україні та за кордоном значно
відрізняються.
Головна
причина успіху японської системи менеджменту – вміння працювати з людьми. У
спрощеному виді японські методи управління персоналом і підходи до мотивації
праці можна представити як сукупність систем «довічного» працевлаштування,
посадової субординації і єдності інтересів усіх суб'єктів підприємства. Японська
модель управління персоналом ґрунтується на встановленні таких стосунки з
робітниками, які показували б, що і робітники, і менеджери – одна сім’я [1, 6-8].
Використовуючи
системний підхід і загальну теорію систем, американські вчені Ч. Бернард, Г.
Саймон, І. Ансофф та ін. розробили теорію, відповідно до якої підприємство є
системою, що перетворює набір вкладених у виробництво ресурсів на товари і
послуги. Головна ідея системної теорії полягає в тому, що жодна дія не
починається окремо від інших. З загальної теорії соціальних систем випливає
системність в управлінні персоналом [2, с. 126].
Широкої
популярності набула системна концепція «7-S», розроблена американськими
дослідниками в галузі менеджменту Томасом Пітерсом, Робертом Уотерменом,
Річардом Паскалем і Ентоні Атосом. Автори цієї теорії довели, що ефективна
організація формується на базі семи взаємозалежних елементів, зміна кожного з
яких потребує відповідної зміни шести інших. До числа таких системних
елементів вони відносять: стратегію, структуру, системи (процедури і рутинні
процеси), штат кадрів, стиль, кваліфікацію, поділ цінностей.
Український
вчений Мартиненко М. М. на основі
системної теорії «7-S» розробив аналогічну концепцію, що одержала назву
«Модель 10-С». Ця модель використовується насамперед для системної діагностики
потенціалу організації із подальшим її удосконаленням. [3, с. 5-6].
Не менш популярною стала концепція соціального
капіталу, суть якої зводиться до
наступного: 1)соціальний капітал є однією із форм капіталу; 2)соціальний
капітал виникає у відносинах між індивідами; 3)джерелом та структурною основою
соціального капіталу є колектив, соціальна мережа чи інша соціальна структура,
або суспільство в цілому; 4)соціальний капітал збільшує як індивідуальну так і
колективну продуктивність; 5)соціальний капітал базується на нормах та
цінностях, що поділяються певною групою людей; 6)соціальний капітал
концептуально пов’язаний з такими категоріями, як соціальні мережі, довіра,
підтримка, взаємодопомога, громадянське суспільство [4, с. 13-15].
Адаптацією концепції соціального
капіталу займаються такі українські вчені як: А. Бова, М. Горожанкіна., А.Гриценко, О.
Грішнова, О. Демків, О.Дем’янчук, Ю. Зайцев, А.Колодій, М.Небава,
А.Нечепуренко, Е.Рєзникова, Л. Стрельникова, В. Степаненко, Н.Тихонова,
О. Убейволк, А.Чемерис, М. Шихиpєв та інші. Основні досягнення
вітчизняних науковців з питання соціального капіталу: розширено розуміння суті та функцій поняття соціальний капітал;
висунуто й обґрунтовано наукову гіпотезу соціального капіталу; встановлено
специфіку становлення соціального капіталу в сучасному українському
суспільстві; визначено тенденції розвитку соціального капіталу в умовах трансформацій
українського суспільства.
Концепція управління за
цілями належить послідовному прихильникові системного підходу П. Друкеру. Відповідно
до цієї концепції управління персоналом починається з постановки цілей, а
потім визначення функцій і формування процесів [5, с. 144].
Розвиток концепція
управління за цілями одержала в теорії управління за результатами, розробленій
фінськими фахівцями Т. Сан-Тилайнен, Е. Воутілайнен, П. Порреніє, Й. X. Ніссен
та ін. Основна ідея управління за результатами полягає у визначенні кінцевих і
проміжних результатів та роз’ясненні працівникові змісту його праці [6, с.
68-69].
В Україні розвитком концепції
управління за цілями займаються І.А. Груздіна, С. В. Оборська, О.П. Пащенко, З.Є.
Шершньова та інші.
Порівняння факторів
соціально-економічного розвитку цих країн з Україною показало, що існують
суттєві відмінності з багатьох позицій, особливо щодо ментальних якостей, а
саме:
· правовий нігілізм – необхідне чітке доведення рішень до
кожного працівника і жорсткий контроль за досягнутими результатами;
· безвідповідальність в системі управління – необхідно
реалізувати процес встановлення головних цілей організації, а через декомпозицію
цих цілей встановити цілі для кожного працівника і відслідковувати їх
виконання;
· невміння цінувати час – необхідно враховувати
несвоєчасність виконання робіт;
· очікування команди зверху – виховувати у підлеглих
прагнення до самостійності і відповідальність за результати роботи;
· перевага чуттєвого над раціональним – розвивати вміння
стримувати емоції, концентруючись на виконанні виробничого завдання.
Таким чином вітчизняними
вченими проведено фундаментальні дослідження концепцій з управління персоналом
та створено велика кількість наукових шкіл, що вивчають закордонний досвід Все
це дає змогу говорити про стрімку позитивну динаміку розвитку менеджменту
персоналу в Україні. Потребують подальшого розвитку систематизація підходів
закордонних вчених з формування теорій управління персоналом до умов України, а
саме: створення державної стратегії та політики у сфері професійної підготовки
кадрів, встановлення більш тісного зв'язку науковців з виробництвом,
впровадження на підприємствах системи соціального управління персоналом замість
звичної роботи з кадрами, створення соціального капіталу підприємства, який як
і фінансовий та людський капітали покращує виробничу діяльність підприємства.
Література
1.
Основы управления персоналом в современных организациях. Экспресс-курс: Учебное
пособие / С. А. Шапиро, О. В. Шатаева. –М.: Высшая школа, 2008. – 400 с.
2.
Мировой опыт в
управлении персоналом. Обзор зарубежных источников: монографія/ П.В.Журавлев,
М.Н.Кулапов, С.А.Сухарев. – М: Издательство Рос. экон. акад., Екатеринбург:
Деловая книга, 1998. – 232 с.
3.
Мартиненко М. М.
Основи менеджменту: Підручник/М. М. Мартиненко// К.: Каравела, 2008. – 496 с.
4.
Татарко А. Н., Лебедева Н. М. Социальный капитал: теория и психологические исследования: монография / А. Н. Татарко, Н. М. Лебедева // М.: РУДН, 2009. – 233 с.
5.
Друкер Питер Ф.
Энциклопедия менеджмента: пер. с англ. /
П. Друкер. - М.: Издательский дом
"Вильямс", 2004. - 432 с.: ил.
6.
Красношапка В.В.
Управління людськими ресурсами: навчально-методичний посібник / В. В. Красношапка. - НТУУ "КПІ”, 2005. - 76 с.
|