Вітаю Вас Гість | RSS Понеділок
29.04.2024, 21:07
Економічні
інтернет-
конференції

Форма входу
Головна Конференції Реєстрація Вхід
Меню сайта
Категории раздела
2014 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [46]
2013 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [102]
2013 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [106]
2012 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [79]
Поиск
Друзья сайта
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » 2012 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.)

Ромахова О.О. Баланс правил, норм та традицій в адміністративній культурі підприємства/.

Баланс правил, норм та традицій в адміністративній культурі підприємства

О.О. Ромахова

СНУ ім.В.І.Даля, Луганськ

 

Адміністративна культура є складовою частиною культури підприємства [2]. Сама наявність певного рівня адміністративної культури дозволяє здійснювати процес адміністрування.

В загальному вигляді адміністративна культура являє собою певну модель формалізованої поведінки учасників процесу адміністрування і спрямована на забезпечення стабільності, передбачуваності і раціональності дій та результатів останніх[3]. Формалізація поведінки передбачає визначення певної послідовності дій в певних ситуаціях для учасників процесу адміністрування. Формалізувати всю діяльність на підприємстві достатньо складно. По-перше, в наслідок високих витратна саму процедуру формалізації, по-друге, в наслідок постійної зміни зовнішнього середовища, яке потребує відповідного реагування внутрішнього середовища підприємства, складовою частиною якого є адміністративна культура. Статична адміністративна культура може викликати певний дисбаланс адаптивних можливостей підприємства, що знову ж таки відволікатиме ресурси підприємства на встановлення відповідності внутрішнього середовища зовнішнім змінам. Таким чином, адміністративна культура підприємства повинна характеризуватися певною динамічністю, яка дозволяє підтримувати організаційний порядок та впроваджувати необхідні зміни[4].

Формалізації поведінки можливо досягти за рахунок стандартизації та регламентації дій учасників процесу адміністрування, що в свою чергу розглядається як інструменти підтримки статичності. Для усунення виникаючого парадоксу слід звернути увагу на визначення кола дій, які мають бути формалізовані та глибину такої формалізації. Щодо визначення кола дій учасників процесу адміністрування, одразу слід зауважити, що ідеальний варіант формалізації поведінки передбачає 100% охоплення, навіть включаючи творчі процеси. Головною метою керівника будь-якого рівня та функціонального напряму є злагоджена робота підлеглих та підрозділу. Наприклад, однаково важливим є своєчасне та якісне виконання робіт у виробничому підрозділі і в підрозділі маркетингу та реклами. Однак, глибина прояву формалізації поведінки в таких підрозділах має бути різною.

Для визначення глибини прояву формалізації поведінки учасників процесу адміністрування слід звернутися до понять, які знаходяться в площині адміністративної культури, а саме – правила, норми та традиції[1]. Ці поняття формують адміністративну культуру і саме співвідношення використання правил, норм та традицій дозволяють набувати характеристик динамічності такому статичному поняттю, як адміністративна культура підприємства.

Під адміністративними традиціями розуміємо максимально м’які вимоги до дій та поведінки учасників процесу адміністрування, які є позитивним еталоном, однак, відповідність до яких контролюється самим учасником. Під адміністративними нормами поведінки розуміються неофіційні формально незафіксовані вимоги до дій та поведінки учасників процесу адміністрування, але такі, яких чітко дотримуються. До адміністративних правил належать офіційно зафіксовані в документах вимоги до дій та поведінки (стандарти діяльності), дотримання яких контролюється формальними керівниками на підприємстві.

Саме баланс використання традицій, норм та правил в адміністративній культурі забезпечує характеристики її динамічності. Впровадження та використання адміністративних правил потребує значних витрат ресурсів. Адміністративні правила відрізняються детальністю та повнотою опису дій та поведінки виконавця. З одного боку, час на розробку та впровадження адміністративних правил знижує динамічність адміністративної культури. З іншого боку, саме детальність та повнота правил дозволяє в короткі терміни змінювати процеси діяльності у відповідності до вимог зовнішнього середовища, та, за рахунок цього, підвищувати динамічність адміністративної культури. Адміністративні традиції та норми мають більш узагальнений контурний опис поведінки, тобто низький ступінь формалізації, що само по собі додає динамічності адміністративній культурі підприємства. Однак, встановлення нових адміністративних традицій та норм в поведінці учасників процесу адміністрування потребує більше часу, що має негативний вплив на динамічність адміністративної культури. Слід також враховувати, що на відміну від адміністративних правил, адміністративні традиції та норми можуть мати як позитивні, так і негативні прояви, які призводять до дезорганізації діяльності, і подолання яких також може знижувати характеристики динамічності адміністративної культури.

Баланс використання традицій, норм та правил в адміністративній культурі залежатиме від декількох чинників. До об’єктивних чинників, які впливатимуть на баланс використання традицій, норм та правил в адміністративній культурі слід віднести загальний рівень культури на підприємстві, сформованість та дієвість системи мотивації та стимулювання, наявність чіткої системи виробничих відносин (структура і процеси). До суб’єктивних чинників, які впливатимуть на баланс використання традицій, норм та правил в адміністративній культурі слід віднести кваліфікаційні та особисті характеристики учасників процесу адміністрування. Прояв дії означених чинників може бути різним (позитивний, нейтральний, негативний). Якщо обмежитися трьома визначеними проявами дії чинників та трьома проявами адміністративної культури, баланс може бути встановлений у відповідності до схеми, яку наведено на рис.1.

Рис.1. Встановлення балансу традицій, норм та правил в адміністративній культурі підприємства

 

Таким чином, на підприємствах з високим рівнем організації процесів виробництва та управління, чіткою системою мотивації та висококваліфікованим персоналом адміністративна культура представлена правилами, нормами та традиціями. Чим негативніше проявляють себе чинники, тим більше адміністративна культура базується на використанні чітких правил. Збалансоване співвідношення традицій, норм й правил в адміністративній культурі може бути отримано в наслідок проведення емпіричних досліджень на підприємствах.

 

Література

1.       Борисов А. Как создать «правильный» регламент [электронный ресурс] / Андрей Борисов // Лаборатория прикладных социальных технологий - Режим доступа к журн.: http://sokollpst.ru/index.php

2.       Коренев Э. Н. Финансовая и административная культуры предприятия как отражение контрактационных и иерархических институтов общества / Коренев Э. Н., Кривуля П. В. // Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. — 2008. — № 4 (122). — С. 100-107.

3.       Ромахова О.О. Динамизм и статичность системы адмиистрирования/ О.О. Ромахова// Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. — 2012. — № 1 (172). — С. 182-187.

4.       Ромахова О.О. Роль і місце адміністративної культури в адмініструванні діяльності підприємства/ О.О. Ромахова // Вісник Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля. — 2012. — № 7 (178). — С. 257-264.

Категорія: 2012 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) | Додав: EME (04.12.2012) | Автор: Ромахова О.О.
Переглядів: 930 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright Volodymyr Dahl East Ukrainian National University,
Department of Management and economic security
© 2024
Конструктор сайтів - uCoz