Вибір
менеджменту маркетингової стратегії в зовнішньоекономічній діяльності
підприємства
А. Ф. Бондаренко, О. М. Пахненко,
Державний вищий
навчальний заклад
«Українська академія банківської справи
Національного банку України», м. Суми, Україна
В сучасних ринкових умовах
інтернаціоналізації, глобалізації важливо забезпечити конкурентоспроможність
вітчизняного виробника на зовнішньому ринку. За умов сучасної ринкової
економіки набуло актуальності використання в управлінні підприємством
стратегічного маркетингу, що відіграє провідну роль у комплексі
взаємопов’язаних процесів розвитку виробництва та збуту товарів і послуг.
Аспектам розробки маркетингової
стратегії та необхідності застосування її в діяльності підприємства присвячені
праці багатьох науковців: М. Портера, В. Г. Герасимчука, І. В. Семеняк, П. Г.
Перерви, Б. А. Анікіна, Р. А.
Фатхуддінова, В. І. Коршунова, Є. В. Попова, А. Томпсона, А. Стрікленда, М. В.
Афанасьєва.
Для того, щоб знайти ефективний
шлях розвитку підприємства в сучасних ринкових умовах та бути
конкурентоспроможним на зовнішньому ринку, необхідно застосувати маркетингову
стратегію. Але спочатку варто проаналізувати, яку саме обрати.
Виходячи з актуальності проблеми
і палітри наукових напрацювань, слід дослідити та систематизувати підходи
сучасних вчених щодо трактування понять «маркетингова стратегія», її видів та
необхідності застосування в зовнішньоекономічній діяльності підприємства.
Дослідивши різні підходи щодо
визначення сутності поняття «маркетингова стратегія», на наш погляд, найбільш
досконалим є саме таке: сукупність найефективніших маркетингових заходів, які
забезпечують реалізацію корпоративної, конкурентної і функціональної концепцій
підприємства.
В умовах зовнішньоекономічної діяльності перед
керівництвом підприємства постає потреба у виборі ефективного менеджменту
маркетингової стратегії, і хоча головна мета його – це отримання прибутку, та
всі методи досягнення даної мети різні. Стратегій маркетингу може бути багато,
але головне – вибрати найбільш вдалу з
них для кожного ринку і кожного товару, тобто адресну стратегію, яка б
відповідала вимогам досягнення маркетингової мети. На нашу думку, для
розвиненого підприємства, основною метою діяльності якого є завоювання
зовнішніх ринків, доцільно застосувати такі маркетингові стратегії:
- стратегію диверсифікації
(застосовується для того, щоб уникнути залежності від однієї асортиментної
групи);
- стратегію проникнення на ринок
(застосовується, коли ринок ненасичений товарами або коли він розширюється);
- стратегію кооперації
(взаємовигідна співпраця з іншими фірмами, яка ґрунтується на створенні
закупівельних, дослідницьких, рекламних товариств, спільних марок);
- стратегію глобалізації
(стандартизація продукції на основі визначення загальних характеристик ринків,
які не залежать від особливостей країн).
Отже, концептуальне поняття
«стратегія маркетингу» розуміється як детальний всебічний план менеджменту для
досягнення маркетингової мети. Вибір маркетингової стратегії залежить від
поставлених перед підприємством стратегічних і тактичних завдань, у тому числі
і в контексті зовнішньоекономічної діяльності.
|