Забезпечення
військово-економічної безпеки держави
через вплив на тривалість імітаційного лагу
В. Е. Маслюк, П. В. Кривуля
Східноукраїнський
національний університет ім.. В. Даля
В сучасних умовах швидкого технологічного розвитку, обороноздатність
держав в військовій сфері залежить в більшому ступені не від чисельності
збройних сил, а від наявності та здатності до використання новітніх військових
технологій, які надають перевагу над гірше озброєним противником. Повною мірою
сучасні умови тільки посилюють категоричність цієї тези, бо вона була вірною також
у минулому: і за часів скіфських інтервенцій, і за часів великого переселення
народів, і за часів поширення монгольського улусу, і за часів конкістадорів.
Кожного разу перевага була не за кількістю, а за якістю, та перевага була
дійсною до того моменту, поки інші сторони не запозичували нову військову технологію.
За сучасних умов такі технології з’являються швидше, та й імітаційні лаги
коротше. Тому слід знайти напрямки адаптації результатів дослідження проблематики
імітаційного та технологічного лагів, які було розпочато Майклом Познером та
розвинуто в теорії зовнішньоекономічної діяльності, до умов її використання у
предметній області економічної безпеки держави як факторів забезпечення
військово-економічної безпеки є актуальним в сучасних умовах реформування
збройних сил України.
Наявність імітаційного лагу впливає на успішне впровадження інновацій,
тому з’являється поняття інноваційного лагу. В наукових дослідженнях з
військової безпеки імітаційний лаг сприймається дещо спрощено і адаптовано до
потреб предмету дослідження, а саме як технологічний лаг (першим дослідив Р.
Нельсон). Подібний підхід був характерним для часів холодної війни та
суперництва між двома основними технологічними лідерами і одночасно ймовірними
противниками, бо в таких умовах можна було не брати в розрахунок передачу
військових технологій на комерційній основі, за винятком військового-технічного
шпіонажу. На сьогодні, в умовах відсутності різкого біполярного протистояння, а
також в умовах високого рівня конкуренції на ринку озброєнь, і появи нових технологічних
лідерів (Ізраїль, Китай, Швеція, Німеччина, Франція та ін.), ми вважаємо за
доцільне уточнення характеристик імітаційного лагу. Країни, що відстають в
технологічному розвитку, шляхом дипломатичних зусиль або шляхом купівлі
технологій здатні швидко ліквідувати технологічний лаг. Прикладом може бути вже
згадана ядерна програма Індії та Пакистану: Пакистан мав значне відставання від
Індії в розробці прецезійних ініціаторів вибуху для ядерних боєприпасів, які є
одним з найбільш високотехнологічних елементів ядерної зброї. Однак, це
відставання було ліквідоване в лічені місяці шляхом негласного отримання
готових ініціаторів в США, в обмін на широке військове та політичне
співробітництво з постачальником в регіоні. Так само, Саудівська Аравія у 80-ті
роки швидко спромоглася ліквідувати військове відставання від Іраку та Ізраїлю,
шляхом закупівлі необхідної техніки в США, без вв’язування в пряму гонку
озброєнь. Отже, ми вважаємо за доцільне введення в обіг понять
політико-технологічного лагу, та фінансово-технологічного лагу. В першому випадку,
технологічний лаг не може бути швидко подоланий через наявність політичних
обмежень в постачанні озброєнь від технологічних лідерів (прикладом може слугувати
Іран, постачання сучасних систем озброєнь в який заборонено), а в другому
випадку, перешкодою ліквідації технологічного лагу є обмеженість фінансових
можливостей країни (як приклад, може розглядатися сучасна Україна, яка починає
відставати в технологіях розробки окремих видів озброєнь від ймовірних
противників, а окремих технологій не має взагалі, але внаслідок обмеженості
оборонного бюджету не здатна також проводити закупівлю потрібних видів зброї).
Фактично, можна говорити про те, що технологічний імітаційний лаг в чистому
вигляді на сьогодні є актуальним поняттям виключно для надсучасних видів
озброєнь, які законодавства розробників (в першу чергу США, ЄС, Ізраїлю)
забороняють продавати на експорт з метою забезпечення стратегічних переваг
країни.
Для країн другого «технологічного ешелону», які не мають можливостей
проводити наукові дослідження вартістю в сотні мільярдів доларів на рік,
найбільш застосовні поняття політико- та фінансово-технологічного лагів. Але ж
слід враховувати й те, що вартість таких досліджень пов’язана з лобіюванням
певними корпораціями структури бюджету держави, що є технологічними лідерами,
та й структури військових видатків зокрема. Якщо ж досліджувати ключові фактори
обороноздатності та її вузькі місця, визначаючи ті напрямки, що найбільшою
мірою збільшують обороноздатність та й найменше потребують коштів та потенціалу
економічного і дослідницького, то прогнозування фінансово-технологічного лагу
може перетворитись у його планування.
Вважаємо, що в подальших дослідженнях доцільною є розробка моделей
подолання політико- та фінансово-технологічного лагів як засобу забезпечення
військово-економічної безпеки. Перший від лагу слід розглядати у контексті
членства країн в провідних міжнародних оборонних союзах, а другий – у контексті
дослідження комплексу пов’язаних питань: структури військового бюджету,
вартості та доступності технологій, впливу новацій на обороноздатність.
|