Вітаю Вас Гість | RSS Понеділок
29.04.2024, 20:12
Економічні
інтернет-
конференції

Форма входу
Головна Конференції Реєстрація Вхід
Меню сайта
Категории раздела
2014 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [46]
2013 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [102]
2013 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [106]
2012 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [79]
Поиск
Друзья сайта
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » 2013 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.)

Дика Н.М. Комп’ютерні технології у підготовці майбутніх кваліфікованих робітників з охорони праці

Компютерні технології у підготовці майбутніх кваліфікованих

робітників з охорони праці

Н. М. Дика

Тернопільський центр професійно-технічної освіти №1, м. Тернопіль

 

Згідно зі статистичними даними Міжнародної організації праці, щороку в Україні у процесі суспільного виробництва травмується майже 30 тис. осіб, з них близько 1,3 тис. гине [1, с. 4]. За останні роки рівень виробничого травматизму в нашій державі має тенденцію до зниження, проте у порівнянні з багатьма іншими європейськими країнами за відповідними показниками ми залишаєтьмося далеко позаду [2,  с. 69].

Одним із шляхів поліпшення стану виробничого травматизму в Україні є покращення підготовки майбутніх фахівців, формування у них відповідального ставлення щодо забезпечення безпеки у професійній діяльності. Кваліфікований робітник у сучасних соціально-економічних умовах повинен бути активним і творчим, готовим пристосовуватися до умов, які постійно змінюються, конкурентоспроможним на ринку праці. Формування особистості  такого робітника нерозривно пов’язане з якістю підготовки з професійно спрямованих навчальних дисциплін у професійно-технічному навчальному закладі (ПТНЗ). Однією із найважливіших є охорона праці, метою вивчення якої є набуття учнями знань, умінь та навичок, необхідних для забезпечення безпеки у процесі майбутньої трудової діяльності.

В умовах реформування національної системи освіти України, сучасних інтеграційних намірів входження нашої держави в єдиний європейський освітній простір перед науковцями та педагогічними працівниками постає проблема пошуку інноваційних технологій підготовки та впровадження їх в освітню реальність. Особливу увагу привертають інформаційні комп’ютерні технології (ІКТ), що пояснюється дедалі більшим зростанням ролі комп’ютерів у різних сферах суспільного життя та їх доступності для усіх верств населення. Компютеризація охопила освіту на всіх рівнях, у тому числі й професійно-технічну. Впровадження в навчальний процес ПТНЗ інформаційних технологій опирається на Концепцію Державної цільової програми розвитку професійно-технічної освіти на 2011-2015 роки, Закони України «Про Національну програму інформатизації» та «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки».

Проблему використанням інформаційних технологій та засобів мультимедіа у навчальному процесі досліджували В. Биков, Р. Гуревич, М. Кадемія, Д. Опеншоу, Н. Тверезовська, І. Хорев, М. Жалдак,                В. Лавринець, В. Монахов та ін.

Таким чином, актуальною постає проблема дослідження шляхів використання ІКТ для підготовки майбутніх кваліфікованих робітників з охорони праці.

Вивчення охорони праці в ПТНЗ здійснюється відповідно до Державних стандартів професійно-технічної освіти. Учням пропонується для засвоєння великий обсяг навчального матеріалу з предмету за відносно незначний період часу, що актуалізує питання його економії.

За висновками дослідників встановлено, що застосування ІКТ сприяє активізації психічних процесів учнів, підвищує пізнавальний інтерес, реалізує можливості подачі навчальної інформації у різних формах, а також дозволяє забезпечити економію часу, потрібного для вивчення конкретного матеріалу приблизно на 30 % [3, с. 187].

М. Бердник вважає, що в галузі неперервної освіти доцільно застосовувати принцип: «Ніколи не говори учням того, що можеш показати», оскільки статистика стверджує, що ми запам’ятовуємо 10 %, з того, що прочитали, 20% з того, що почули, 30 % з того, що побачили [4, с. 21]. Одночасна дія на два надзвичайно важливих органи сприйняття – орган зору та орган слуху – дозволяють досягнути значного ефекту: за даними Центру прикладних досліджень Вортоновської Школи (Wharton School) університету штату Мінесота людина запам’ятовує більше 50% з того, що бачить і чує одночасно [5, с. 106]. Компютерні технології дозволяють у привабливому вигляді презентувати учням ретельно відібрану інформацію у будь-якій формі – текст, таблиці, діаграми, схеми, відео- та аудіоматеріали.

Враховуючи дидактичні можливості ІКТ, можна визначити такі шляхи їх використання у навчальному процесі з охорони праці:

1. Використання комп’ютера для перегляду навчальних фільмів.

Перед переглядом відео необхідно ставити перед аудиторією певну проблему. Найбільш доцільним є використання невеликих відео-фрагментів (до 5-10 хв.) і зміна навчальної діяльності на занятті.

2. Супровід уроку мультимедійною презентацією.

Найбільш зручним засобом в практичній діяльності викладача є програмний засіб Microsoft Power Point. Головною відмінністю презентації від інших способів подачі інформації є інтерактивність, тобто здатність визначеним способом змінюватися і реагувати на дії користувача. Використання різноманітних можливостей програми відкриває безмежні простори педагогічної творчості викладача.

3. Використання комп’ютера як засобу оцінювання знань.

Використання ІКТ для автоматичного контролю знань полегшує перевірку робіт і централізоване зберігання результатів. Тестування за допомогою комп’ютера вважається  найобєктивнішим.

Зараз розроблено дуже багато компютерних програм призначених для проведення тестування учнів. Одна із них – це MyTest Х, яка складається з трьох модулів: Модуль тестування, Редактор тестів та Журнал тестування. Програма має багато переваг. Зокрема важливим моментом є те, що вона поширюється безкоштовно.

Висновки. Сьогодні не можна обійтись без використання ІКТ у навчально-виховному процесі. Але без комплексу всіх форм та методів навчання, без живого спілкування з учнями процес навчання в цілому неможливий. Компютер лише знаряддя, що ним користуються педагог та учень у своєму спiвробiтництві. А. Адамський стверджував, що: «Тільки наївний або людина, яка помиляється може думати, що інноваційна педагогіка є універсальною заміною традиційних методів навчання». Потрібно, щоб традиційні та інноваційні методи навчання були в постійному взаємозв’язку і доповнювали один одного [6, с. 26].

 

Література:

1. Основи охорони праці : Навчальний посібник для професійно-технічних навчальних закладів Л. Е. Винокурова, М. В. Васильчук,         М. В. Гаман. – К : Факт, 2005. – 344 с.

2. Горбенко Є. Д. Психологічні аспекти та парадокси охорони праці / Є. Д. Горбенко // Інноваційна професійно-технічна освіта: пошуки шляхів оновлення : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конфер. (26-30 березня 2012 р.). – Донецьк : ІПО ІПП УМО, 2012. – С. 68-71.

3. Панченко О. В. Використання мультимедійних презентацій на уроках теоретичного та практичного навчання / О. В. Панченко // Інноваційна професійно-технічна освіта: пошуки шляхів оновлення : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конфер. (26-30 березня 2012 р.). – Донецьк : ІПО ІПП УМО, 2012. – С. 187-191.

4. Бердник М. Я. Роль медіа засобів в професійній підготовці дорослого населення Польщі / М. Я. Бердник // Матеріали міжнарод. наук.-практ. конференції «Освітні вимірювання в інформаційному суспільстві». – К. : НПУ, 2010. – С. 21-22.

5. Зінченко В. В. Візуалізація навчання як засіб підвищення пізнавальної активності учнів / В. В. Зінченко // Інноваційна професійно-технічна освіта: пошуки шляхів оновлення : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конфер. (26-30 березня 2012 р.). – Донецьк : ІПО ІПП УМО, 2012. – С. 105-111.

6. Бабич І. Л. Впровадження інноваційних технологій в навчальний процес / І. Л. Бабич // Інноваційна професійно-технічна освіта: пошуки шляхів оновлення : матеріали ІІІ Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конфер. (26-30 березня 2012 р.). – Донецьк : ІПО ІПП УМО, 2012. – С. 24-28.

Категорія: 2013 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) | Додав: EME (02.04.2013) | Автор: Дика Н.М.
Переглядів: 877 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright Volodymyr Dahl East Ukrainian National University,
Department of Management and economic security
© 2024
Конструктор сайтів - uCoz