Вітаю Вас Гість | RSS Неділя
28.04.2024, 22:49
Економічні
інтернет-
конференції

Форма входу
Головна Конференції Реєстрація Вхід
Меню сайта
Категории раздела
2014 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [46]
2013 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [102]
2013 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [106]
2012 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [79]
Поиск
Друзья сайта
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » 2013 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.)

Шаповалові А.С. Про деякі підходи до використання контролінгу в управлінні витратами підприємства

Про деякі підходи до використання контролінгу

в управлінні витратами підприємства

Шаповалові А.С.

Східноукраїнський національний університет ім. В.Даля,

м. Луганськ, Україна

 

У сучасній зарубіжній і вітчизняній науковій та економічній літературі існують різні підходи щодо сутності контролінгу. Його розглядають як внутрішній контроль, ототожнюють з аудитом й управлінським обліком, порівнюють з системою  програмно-цільового   планування витрат.  Такі   розрізнені   підходи  до його визначення, функцій, методів та інструментів, відсутність практичного використання зумовлюють необхідність теоретичного обґрунтування й розроблення рекомендацій прикладного характеру щодо використання контролінгу витрат в управлінні підприємством. Отже, необхідність теоретичного обґрунтування й розроблення рекомендацій прикладного характеру щодо впровадження контролінгу витрат в управлінні підприємством зумовлює актуальність теми.

На основі теоретичних досліджень сутності витрат під­приємства визначено, що вони становлять повноцінний об'єкт управлінської діяльності, до основних особливостей яких належать безповоротність та кінцевість, які визначають превентивний характер управління ними.

Аналіз етимологічної основи поняття «контролінгу» дозволив встановити його не синонімічність «управлінню» і нетотожність «контролю». Контролінг є багатогранним поняттям, який одночасно наділяють основними функціями управління і обмежують лише функціями планування, контролю або координації. Контро­лінг охоплює усю діяльність підприємства і концентрує управлінські дії на функціях планування, організації, обліку, аналізу та контролю. Відповідно до такого підходу його роль в управлінні витратами полягає у інформаційній, аналітичній та методичної підтримки реалізації рішень щодо управління витратами підприємства.

На основі аналізу спільності та розбіжності між управлінням витратами та контролінгом, та визначено, що управління витратами та контролінг у вузькому сенсі є синонімами. Визначено, що важливою рисою контролінгу витрат є наявність єдиних планово-облікових одиниць. Враховуючи важливість планування та обліку як функцій управління, та необхідність їх гармонізації шляхом введення єдиних планово-облікових одиниць, саме пристосування планування для потреб управління таким чином, щоб створити єдину планово-облікову одиницю, і є обраним напрямом для використання контролінгу в управлінні витратами підприємства. Для реалізації такої гармонізації необхідно сформувати платформу використання контролінгу в управлінні витратами підприємства. Під формуванням платформи варто розуміти процес вибору таких методів, прийомів чи інструментів, які б забезпечували гармонічне використання функцій контролінгу (планування, обліку, аналізу та контролю) в управлінні підприємством.

Враховуючи той факт, що облік на підприємствах України має здійснюватися відповідно до чинного законодавства, функція обліку найменш зручна для удосконалення. Однак статті, за якими здійснюється облік мають стати єдиною планово-обліковою одиницею з метою гармонізації функцій управління та обліку. У якості інструменту планування у контролінгу пропонується використовувати бюджетування. Під бюджетуванням мається на увазі процес складання бюджетів (кількісного виразу плану). У якості практичного інструментарію пропонується використовувати макети (бланки) основних бюджетів підприємства до яких відносять: бюджет продажу, графік очікуваних надходжень, бюджет виробництва, бюджет прямих матеріальних витрат та витрат на оплату праці, бюджет виробничих накладних витрат, бюджет управлінських витрат, бюджет доходів та витрат, бюджет руху грошових коштів та бюджетний баланс.

Іншим важливим моментом використання контролінгу в управлінні витратми є аналіз виконання бюджетів в контролінгу. Бюджетний аналіз – це економічний аналіз бюджетного процесу підприємства, при якому комплексно оцінюється його відповідність поставленим меті і завданням. Такий аналіз може бути як простим (аналіз відхилення фактичних показників від планових) так і факторним (із визначенням причини відхилень з метою їх подальшого усунення).

З метою зменшення суб'єктивізму в управлінні витратами підприємства пропонується впровадження бюджетного регламенту. Бюджетний регламент – це встановлений на підприємстві порядок розробки, надання, узгодження, консолідації, оперативного контролю й оцінки виконання бюджетів різних видів і рівнів. Основний принцип бюджетного регламенту – постійне коректування  бюджетних показників після закінчення кожного бюджетного циклу (місяця, кварталу). У якості суб’єкту, який буде слідкувати за виконанням бюджетного регламенту запропонований спеціальний орган –  бюджетний комітет, що постійно діє і займається детальною перевіркою стратегічних виробничих та фінансових планів, дає рекомендації, розв'язує протиріччя і оперативно вносить корективи в діяльність підприємства. До нього входять керівники верхньої ланки, експерти (зовнішні аудитори) та виконавча група (штатні бухгалтери).

Категорія: 2013 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) | Додав: EME (06.12.2013) | Автор: Шаповалові А.С.
Переглядів: 513 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright Volodymyr Dahl East Ukrainian National University,
Department of Management and economic security
© 2024
Конструктор сайтів - uCoz