Вітаю Вас Гість | RSS Середа
24.04.2024, 20:52
Економічні
інтернет-
конференції

Форма входу
Головна Конференції Реєстрація Вхід
Меню сайта
Категории раздела
2014 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [46]
2013 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [102]
2013 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [106]
2012 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [79]
Поиск
Друзья сайта
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » 2012 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.)

Білоусова А.Ю. Інструментальна основа інформаційної підтримки прийняття управлінських рішень

Інструментальна основа інформаційної підтримки прийняття управлінських рішень

А.Ю. Білоусова

Східноукраїнський національний університет імені В. Даля,

м. Луганськ, Україна

 

Важливість створення інформаційної підтримки прийняття управлінських рішень не викликає сумнівів, адже від якості такої підтримки значною мірою залежатиме якість, повнота та адекватність управлінських рішень. При цьому відомо, що гранична корисність інформаційної підтримки спочатку зменшується, а потім становиться від’ємною. З теорії та практики управління відомо, що абсолютна нестача інформації унеможливлює прийняття управлінського рішення, робить його абсолютно ненадійним та ймовірнісно-адекватним [1,2]. Але водночас надмірна кількість інформації унеможливлює прийняття рішень, паралізує систему управління підприємством, уповільнює прийняття управлінських рішень. При цьому їхня якість не збільшується. Тому аксіоматично можна прийняти твердження, що інформаційна підтримка прийняття рішень є обов’язковою умовою успішної реалізації управлінського процесу на підприємстві.

Слід чітко розрізнювати інформаційну підтримку й інформаційне забезпечення прийняття управлінських рішень, принаймні, в тому розрізі, в якому ці два терміни найчастіше використовуються в практиці управління. Під інформаційним забезпеченням у такому разі, частіше за все, мається на увазі програмна підтримка збирання та оброблення інформації для прийняття управлінських рішень. Попри дещо звужене трактування інформаційного забезпечення, яке принципово в теорії прийняття рішень [1,2] розглядається значно ширше, саме таке трактування укорінилося в практиці управління. У такому разі інформаційна підтримка, зберігаючи своє змістове наповнення й функціональне значення, зберігає свій зміст у первісному розумінні – суто як підготовка необхідної інформації для прийняття управлінських рішень.

Інструментальну основу інформаційної підтримки прийняття управлінських рішень пропонується будувати шляхом виділення окремих змістово однорідних рівнів. Подібний «шаровий» принцип побудови інструментальної основи із виділенням однорідних за метою використання «шарів» певної інструментальної основи не є принципово новим, наприклад його використовує Ю.С. Погорелов в моделюванні розвитку підприємства [3].

Рівнями інструментальної основи інформаційної підтримки прийняття управлінських рішень пропонується вибрати каузальний, аналітичний та програмний. На каузальному рівні інформаційної підтримки прийняття управлінських рішень знаходяться ключові питання в управлінні підприємством, відповіді на які складають зміст інформаційної підтримки. Метод ключових питань є дещо схожим із методом контрольних питань (часткова форма – морфологічний аналіз за Ф. Цвіккі), хоча їх принципово не можна ототожнювати. Дещо близьким метод ключових питань є до методу контрольних питань, в якому вже існує значна кількість списків типових контрольних питань (списки Буша, Джонса, Осборна, Хілла, Альтшуллєра, Ейлоарта, Бонзака тощо). Але у методі ключових питань зміст та сутність питань визначається конкретною проблемною ситуацією, яка викликає необхідність прийняття управлінського рішення.

На аналітичному рівні інструментальної основи інформаційної підтримки прийняття управлінських рішень знаходяться кількісні показники, які конкретизують зміст інформаційної підтримки, а також сукупність аналітичних інструментів, що мають бути використані для формування інформаційної підтримки прийняття рішень та сукупність інструментів (шкал відповідності, діапазонів інтерпретації, переведення кількісних або квазікількісних оцінок у вербальні) для інтерпретації отриманих результатів з метою відповіді на поставлені ключові питання.

На програмному рівні інформаційної підтримки знаходяться ті складники програмного забезпечення, які використовуються на підприємстві з метою спрощення та прискорення певних розрахунків, аналізу даних тощо для формування інформаційної підтримки у вигляді конкретної готової для використання інформації, що дозволяє отримати відповідь на поставлені ключові питання. Принципово елементами інформаційного забезпечення можуть бути цілісні програмні комплекси, що підтримують технології MPS, MRP, MRP II, CRP, ERP, FRP, CSRP, CRM тощо, DSS системи (системи ERP, GIS, DocFlow, Business Modeller, SCADA/ DCE, Project Management), BIT-пакети, OLАР-інструменти, Query Tools та Data Mining Tools, інструменти статистичного аналізу (Statistica, SPSS, Systat, Statgraphics, SAS, BMDP, TimeLab, Data-Desk, S-Plus, Scenario), експертні системи (Pattern Recognition Workbench, KATE tools), або предметно-орієнтовані системи класу DSS (Wall Street Money, MetaStock, SuperCharts, Candlestick Forecaster), інструменти візуалізації (Mineset, Impromptu), інші технології інформаційного пошуку та структурування даних, які підтримуються великими виробниками спеціалізованого програмного забезпечення (Oracle, SAP AG, Microsoft тощо).

Запропонована структура інструментальної основи інформаційної підтримки прийняття управлінських рішень у вигляді сукупності рівнів – каузального, аналітичного та програмного – дозволяє гнучко формувати таку інформаційну підтримку відповідно до потреб підприємства, його особливостей та наявних ресурсів, наповнюючи кожний з рівнів саме тими елементами, що найбільш повно відповідають особливостям діяльності підприємства та його поточного стану.

 

Література

1. Башкатова Ю. И. Управленческие решения / Ю.И. Башкатова. –– М.: ММИЭИФП, 2003. — 89 с.

2. Литвак Б.Г. Разработка управленческого решения: Учебник для ВУЗов / Б.Г. Литвак. –– М.: Дело, 2003. – 392 с.

3. Погорелов Ю.С. Оцінка та моделювання розвитку підприємства / Юрій Сергійович Погорелов. – Луганськ: Глобус, 2010. ‑ 512 с.

 

Категорія: 2012 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) | Додав: EME (05.02.2013) | Автор: Білоусова А.Ю.
Переглядів: 640 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright Volodymyr Dahl East Ukrainian National University,
Department of Management and economic security
© 2024
Конструктор сайтів - uCoz