Особливості формування та зміни організаційної культури
на підприємстві
Степанов О.С.
Східноукраїнський національний університет ім. В.Даля, Луганськ
Питання, що присвячені висвітленню поняття та розвитку організаційної культури, самі по собі не є новими. Про це свідчить велика кількість наукових та практичних публікацій. За останні два десятиліття велика кількість до цього досить розрізнених теорій, підходів і моделей була зібрана воєдино під визначення комплексного та досить універсального поняття «організаційна культура».
Формування організаційної культури у межах конкретного суб’єкта господарювання є завжди незавершеним процесом, який вимагає подальших змін та розвитку існуючого її стану. Проте зробити це не легко через ряд причин.
По-перше, при запровадженні змін необхідно враховувати безліч нюансів та особливих моментів, оскільки сама по собі організаційна культура є складним комплексним поняттям, яке об’єднує досить розрізнені за своїм змістом елементи, що характеризують різні сторони діяльності підприємства. Наприклад: зовнішній вигляд працівників, дотримання розпорядку дня, організація харчування, відносини в колективі та з клієнтами, мотивування персоналу, трудова етика та ін.
По-друге, формування та внесення змін до існуючого стану організаційної культури підприємства має здійснюватися з урахуванням принципів та вимог, які забезпечать максимальну віддачу реалізації цього процесу: 1) головна відповідальність про будь-яку зміну, як то й ініціатива щодо її проведення, має покладатися на керівництво підприємства; 2) зміни мають ґрунтуватися на соціальних настановах, що дозволить персоналу виробляти зразки для наслідування; 3) зміни в організаційній культурі мають поширюватися як на персонал підприємства, так і саму систему управління.
По-третє, необхідно визначитися з етапом послідовності формування організаційної культури, який має підлягати коректуванню при внесенні змін до її існуючого стану. До таких етапів відносять: 1) пошуку цінностей у різних напрямах діяльності підприємства; 2) формування філософії засновників та вищого керівництва підприємства; 3) закріплення виявлених цінностей організаційної культури серед персоналу підприємства; 4) контроль, виявлення та аналіз недоліків у існуючому стані організаційної культури підприємства.
А отже, організаційна культура існує при створенні будь-якого господарюючого суб’єкта автоматично при його створенні. Врахування усіх перелічених моментів при формуванні та внесенні змін до існуючого стану організаційної культури дозволить забезпечити більш комфортне існування персоналу, що у свою чергу вплине на ефективність діяльності організації в цілому.
|