УДК 332.1.009.12
Рекомендації щодо становлення конкурентних позицій в
регіонах
Д.Д. Чубін
Черкаський державний технологічний університет, м. Черкаси, Україна
Становлення
і розвиток ринкової економіки в нашій країні об'єктивно вимагає прискореного
створення та впровадження принципово нових підходів і методів управління на
всіх її рівнях і стадіях життєвого циклу. Вони повинні бути адекватними
головним принципам функціонування ринкової економіки, мати високий ступінь
«реакції» на зміну зовнішнього і внутрішнього середовища, базуватися на
ринковій філософії господарювання та прогресивних напрямках організації
господарської діяльності.
Недостатнє
осмислення і опрацювання теоретичних та методологічних основ у напрямі
реалізації рішень щодо становлення конкурентних позицій в регіонах призводить
до посилення кризових явищ у вітчизняній економіці вцілому та стримує
впровадження прогресивних інноваційних процесів в регіональну реструктуризацію
для виходу на рівень розвинутих країн. Тут особливе місце займають дослідження,
пов'язані з удосконаленням управління конкурентоспроможністю організацій, що є
пріоритетними в умовах глобалізації ринкових відносин, дефіциту часу і коштів.
В даний час
конкурентні позиції України в порівнянні з іншими країнами не є позитивними,
хоча в майбутньому передбачається їх суттєве підвищення [1, с.36].
Разом з тим,
будь-яка організація, як складна соціально-економічна система має певний
життєвий цикл свого існування, що складається з різних (за тривалістю, цілями,
завданнями і т.д.) стадій, які вимагають застосування і різних підходів та
інструментальних засобів для управління її господарськими процесами в окремі
періоди. Однак рішення даної проблеми ускладнюється через недостатній
теоретичний і практичний досвід, а також через відсутність методичних положень
і системи оціночних показників для управління конкурентоспроможністю продукції
і організацій на протязі всього їх життєвого циклу. У результаті більшість
сучасних організації зазнають великих економічних втрат і мають низький
конкурентний статус.
Конкурентоспроможність будь-якого
суб'єкта ринкової економіки є однією з найважливішою характеристик. Вона
залежить від безлічі факторів і умов, в яких знаходиться господарюючий суб'єкт.
Тому нами
окреслено деякі рекомендації щодо становлення конкурентних позицій, серед яких:
1) проведення
досліджень проблем стратегічного планування та прогнозування підприємницької
діяльності; розробка закономірностей статики, циклової динаміки в
довгостроковому плануванні й прогнозуванні;
2) аналіз альтернативних
стратегій при взаємодії організацій в умовах конкуренції з підприємницькими
структурами; вибір інноваційних та інвестиційних стратегій в залежності від
цілей підприємницької діяльності, типу організації, становище на ринку, конкурентних
переваг, типу конкуренції; формування стратегічних цілей інвестиційної
діяльності організації;
3) визначення
можливостей реалізації інноваційних стратегій підприємницької діяльності; систематизація
інноваційних задач та концепцій в період переходу України до інноваційної
економіки.
4)
формування портфеля стратегій, реалізація яких дозволить підвищувати
конкурентоспроможність і підтримувати стійкість організації в залежності від
існуючих економічних умов; розробка диференційованого портфеля стратегій на
основі стратегічного планування підприємницької діяльності в регіоні та ін. [2,
с.167].
Тому, при
формуванні конкурентних переваг в періоди розвитку кризових явищ
підприємницьким структурам регіонів може бути рекомендовано використовувати
адаптивний тип конкурентної поведінки на основі диференціації продукції: за
рахунок зниження витрат виробництва, диференціації товарів, фокусування
(концентрації); на основі визначення структури стратегічного потенціалу організації,
можливостей розширення ресурсів, особливостей галузі та національної економіки
в цілому.
Література
1.
Герасимчук З. В.
Теоретичні засади забезпечення конкурентоспроможності регіону / З. Герасимчук
// Економіст. – 2011. – № 11. – С. 34-37.
2.
Голляк Ю. Б.
Визначення конкурентоспроможності регіонально-галузевої економіки в умовах
глобалізації / Ю. Голляк // Актуальні проблеми економіки. − 2010. − № 11. − С.
165−172.
|