Вітаю Вас Гість | RSS Неділя
19.11.2017, 05:43
Економічні
інтернет-
конференції

Форма входу
Головна Конференції Реєстрація Вхід
Меню сайта
Категории раздела
2014 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [46]
2013 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [102]
2013 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [106]
2012 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [79]
Поиск
Друзья сайта
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » 2014 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.)

Пугач О.А. Попередження потенційних загроз в системі забезпечення економічної безпеки держави

Попередження потенційних загроз в системі забезпечення економічної безпеки держави

О.А. Пугач

Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка, м. Полтава

 

В умовах формування економічної безпеки держави як окремого напрямку безпекознавства особливої актуальності набуває проблема створення та реалізації ефективного механізму забезпечення економічної безпеки держави, регіонів та окремих суб’єктів господарської діяльності.

Кожна країна, якою б економічно розвиненою вона не була, жодним чином не застрахована від негативного впливу дестабілізуючих факторів внутрішнього чи зовнішнього середовища. Але, як показує світовий досвід, ступінь негативної дії загроз економічній безпеці держави можна мінімізувати в разі наявності чіткого стратегічного плану розвитку національної економіки, в якому визначені основні напрямки державної політики щодо попередження та нейтралізації різного роду загроз економічній безпеці держави.

У США, країнах Європи, Японії систематично розробляються та реалізуються стратегії та концепції економічної безпеки, основою яких є система раннього виявлення та попередження негативних чинників внутрішнього та зовнішнього середовища, що у майбутньому можуть мати деструктивний вплив на систему економічної безпеки держави. В Україні результатом нормативного розроблення проблем економічної безпеки держави стало, за великим рахунком, прийняття лише Закону України «Про основи національної безпеки України» [1] і Стратегії національної безпеки України [2], де безпосередньо економічній безпеці відведено окремі розділи, які мають суто декларативний характер.

У провідних західних країнах концепція національної економічної безпеки являє собою теоретичну основу економічної політики країни. Вона утворюється спільними зусиллями вчених та фахівців певних державних структур і відбиває у концентрованому вигляді погляди на сутність змін та шляхи забезпечення (захисту) національних економічних інтересів. Будь-яка політична партія, що перебуває при владі, розробляє концепцію національної економічної безпеки як доктрину, що віддзеркалює її політичну волю і має конкретну ідеологічну спрямованість [3, с. 281].

Відсутність в Україні аналогічних офіційних документів із забезпечення економічної безпеки держави викликає певну хаотичність дій та суттєві прогалини у цій сфері. Перші спроби створення офіційного документа із забезпечення економічної безпеки України були здійснені лише в 1999 році, коли під керівництвом В.М. Гейця була розроблена Концепція економічної безпеки України [4]. Після цього була продовжена робота у даній сфері, результатом чого стала розробка в 2000 році проекту Стратегії забезпечення економічної безпеки України до 2005 року. Але, незважаючи на розгляд даного проекту Кабінетом Міністрів України, Стратегія так і не була прийнята на законодавчому рівні як офіційний документ, обов’язковий для практичної реалізації.

На сьогодні можна говорити про пасивне забезпечення економічної безпеки України шляхом вирішення проблем у міру їх виникнення, яке побудоване на реагуванні на відхилення від безпечних рівнів. Тобто, лише утворення аномалій спонукає державні органи управління до дії, що направлені або на компенсацію збитків від впливу загроз економічної безпеки, або на подолання негативних тенденцій розвитку об’єкта. Такий метод призводить до втрати можливості своєчасного реагування, в результаті чого національна економіка функціонує лише завдяки значній інерції.

Вочевидь, така система є занадто небезпечною, тому необхідна розробка системи активного управління економічною безпекою держави на основі попередження потенційних загроз, що дозволить перейти від епізодичних заходів до створення стабільного механізму забезпечення економічної безпеки, регулярного виявлення і вирішення всієї сукупності проблем. Успішне функціонування такої системи управління можливе тільки за умови реалізації принципу випереджаючого управління, першочерговим етапом впровадження якого є розробка Стратегії економічної безпеки держави.

 

Література

1. Закон України «Про основи національної безпеки України» від 19.06.2003 р. № 964–ІV [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/964-15.

2. Стратегія національної безпеки України (затверджена указом Президента України від 12 лютого 2007 року № 105/2007 із змінами, внесеними згідно з Указом Президента № 389/2012 від 08.06.2012) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/105/2007#n10.

3. Економічна безпека держави: сутність та напрями формування [монографія] / Л.С. Шевченко, О.А. Гриценко, С.М. Макуха та ін. – Х.: Право, 2009. – 312 с.

4. Концепція економічної безпеки України / Ін-т екон. прогнозування; кер. проекту В. М. Геєць. – К.: Логос, 1999. – 56 с.

Категорія: 2014 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) | Додав: EME (25.04.2014) | Автор: Пугач О.А.
Переглядів: 166 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright Volodymyr Dahl East Ukrainian National University,
Department of Management and economic security
© 2017
Конструктор сайтів - uCoz