Вітаю Вас Гість | RSS Субота
20.04.2024, 16:09
Економічні
інтернет-
конференції

Форма входу
Головна Конференції Реєстрація Вхід
Меню сайта
Категории раздела
2014 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [46]
2013 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [102]
2013 р. Безпекознавство: теорія та практика (15.03 – 15.04.) [106]
2012 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) [79]
Поиск
Друзья сайта
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » 2013 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.)

Ладико Л.М. ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ БЮДЖЕТУВАННЯ НА ХЛІБОПЕКАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВАХ УКРАЇНИ

ПРОБЛЕМНІ АСПЕКТИ ВИКОРИСТАННЯ БЮДЖЕТУВАННЯ

НА ХЛІБОПЕКАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВАХ УКРАЇНИ

Л.М. Ладико

Східноукраїнський національний університет ім. В.Даля,

м. Луганськ

 

Забезпечення конкурентних переваг підприємства і цілей розвитку стимулює потребу у використовуванні комплексних управлінських інструментів, у межах яких реалізуються сучасні методи організації управління і інформаційні технології. Комплексний характер цих інструментів передбачає забезпечення координації, планування, контролю, мотивації внутрішньогосподарчої діяльності не тільки на оперативному рівні підприємства, але і на стратегічному. Вони також повинні забезпечувати інтеграцію оперативного та фінансового планування діяльністю підприємства. У сучасній практиці до них відносять і бюджетування.

В останнє десятиліття в Україні зростає інтерес українських підприємств до постановки й реалізації концепції бюджетування. Незважаючи на активний інтерес вітчизняних підприємств до технології бюджетування, практична реалізація її на наших підприємствах, особливо на хлібопекарських, є швидше винятком, ніж правилом. Подібне насторожене ставлення до даної технології з’явилося через те, що реалізація бюджетування пов’язана з багатьма проблемами різного характеру. Практика запровадження бюджетування на українських підприємствах [2,3,4,5] показує, що менеджменту цих підприємств потрібно вирішувати численні різнопланові проблеми, пов'язані з процесом постановки і реалізації даного комплексного організаційно-управлінського інструменту.

За наслідками цього аналізу, автором були виділені проблеми, з якими найчастіше стикаються вітчизняні підприємства в цілому і хлібопекарські зокрема. До них були  віднесені: методичні, облікові, інформаційно-комунікаційні й організаційно-управлінські.

Наявність методичних проблем обумовлена відсутністю конкретизації єдиного методу або підходу до здійснення бюджетування на конкретному підприємстві. Відсутність єдиного підходу до запровадження даної управлінської технології призводить до того, що керівництва підприємств не можуть до кінця усвідомити і зрозуміти потенційні можливості бюджетних технологій у сфері управління підприємством, а отже, їх реалізація на практиці не дає очікуваних результатів.

Облікові проблеми відображають те, з чим стикаються найчастіше вітчизняні підприємства при запуску традиційного бюджетування. Для реалізації сучасної концепції бюджетування потрібна інша система облікової політики, ніж система, що заснована на традиційному бухгалтерському обліку. Розуміння бюджетування як комплексного управлінського інструменту змінює вимоги до облікової системи сучасного підприємства. Облік, з погляду менеджменту, це збір, реєстрація і узагальнення всієї інформації, необхідної керівництву підприємства для ухвалення управлінського рішення. Вимоги менеджменту до обліку достатньо високі – широта інформації (про всі функціональні сфери діяльності організації), достовірність, зрозумілість (з погляду менеджменту) і, головне, оперативність. Традиційний бухгалтерський облік сьогодні не в змозі виконати такі вимоги.

Аналіз практики реалізації бюджетування на підприємствах України [1, 2, 3, 4, 5] дозволяє виділити найбільш актуальні з них, зокрема такі:

відсутність системи управлінського обліку на підприємстві;

невідповідність управлінського обліку сучасним вимогам;

відсутність взаємозв'язку між бухгалтерським обліком і управлінським.

Проблеми інформаційно-комунікаційного характеру для реалізації бюджетування мають особливе значення й актуальність. Перш за все, інформаційна база багатьох підприємств за змістом і якістю сьогодні недостатня для забезпечення, як для управлінського обліку, так і для формату бюджетування. Пояснюється це тим, що часто з ряду причин, а також через певну "непрозорість" діяльності багатьох українських підприємств, необхідна виробнича й економічна інформація за останні три – п'ять років або відсутня [2], або має малу достовірність.

Організаційно-управлінські проблеми в процесі реалізації проектів бюджетування, пов'язаний, перш за все, з тим, що керівництво багатьох підприємств хлібопекарської галузі недооцінює значення опрацьовування організаційних і управлінських питань, не розглядає запровадження бюджетування з позиції організаційної зміни, а сприймає його лише як інструмент управління фінансового планування.

У зв'язку з цим зазначимо, що недооцінка організаційно-управлінського характеру бюджетування багато в чому пояснює слабкий інтерес до проведення організаційної діагностики з боку керівництва хлібопекарських підприємств при постановці технології бюджетування. В кращому разі на підприємствах проводиться експрес-діагностика, обмежена сферою підсистеми планово-фінансової діяльності. За наслідками діагностики розробляються заходи, метою яких є забезпечення стикованих процедур технології бюджетування з існуючою системою управління на підприємстві.

Постановка та запровадження системи бюджетування – це трудомісткий процес, який може тривати впродовж місяців і навіть років. Відсутність бажання «вплутуватися» в тривалі і складні процеси організаційних і управлінських змін пояснюється інерцією менеджменту і власників підприємства [2] в питанні застосування технології бюджетування на українських підприємствах.

Проведений аналіз використовування технології бюджетування на українських підприємствах показав, що, незважаючи на загальне визнання з боку керівників вітчизняних підприємств актуальності та важливості технології бюджетування, про її широке застосування, особливо на хлібопекарських підприємствах України, говорити ще зарано. Цьому є безліч причин. Перш за все, до них потрібно віднести відсутність готовності самих керівників проводити системні й широкомасштабні організаційно-управлінські зміни, до яких належить бюджетування. Відсутність "прозорості" у веденні бізнесу, нерозвиненість управлінських інструментів і технологій, що відповідають сучасним вимогам ринку, – все це у практиці вітчизняних хлібопекарських підприємств стає значною перешкодою на шляху запровадження бюджетування.

 

Література

1. Бiлик М. Д. Бюджетування у системi фінансового планування / М.Д. Білик // Фiнанси України. — 2003. — № 3. — С. 97–109.

2. Зинченко В.А. Бюджетирование: сущность и особенности использования на предприятии / В.А. Зинченко // Коммунальное хозяйство городов : научн.-техн. сб. Серия: Экономические науки. Вып. 61. — Х.: ХНАГХ, 2005. — С. 228–234.

3. Мельник П. Проблемы внедрения системы бюджетирования. Взгляд изнутри [Электронный ресурс] / Е.М. Мельник // HRMagazine. — 2007. — № 5. — Режим доступа: http://www.training.com.ua/publication/ vzgljad_ iznutrina_problemi_vnedrenija_sistemi_bjudzhetirovanija.

4. Писаревский М. Бюджетирование в Украине [Электронный ресурс] / М. Писаревский // "ComputerWorld-Украина". — № 50. — 18-24 дек. 2002; ЛІГАБізнесІнформ. — Режим доступа: http://www.liga.net/smi/show.html?id=56903.

5. Черненко М. Бюджетирование. Учимся на ошибках [Электронный ресурс] / М. Черненко / Украинский деловой еженедельник "Контракты". —– 13.10.2003. — № 41. — Режим доступа: http://www.kontrakty.com.ua/show/rus/article/10/412003923.html.

 

Категорія: 2013 р. Менеджмент: розвиток, теорія та практика (15.11 – 15.12.) | Додав: EME (31.03.2014) | Автор: Ладико Л.М.
Переглядів: 632 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:

Copyright Volodymyr Dahl East Ukrainian National University,
Department of Management and economic security
© 2024
Конструктор сайтів - uCoz